FODMAP po polsku

Życie bez zespołu jelita drażliwego

Kurczak z oliwkami i papryką

Mogę się założyć, że nie tylko ja mam ten problem. Przychodzicie z pracy, zmęczeni i głodni. Na myśl o staniu w kuchni, siekaniu, mieszaniu i gotowaniu robi Wam się słabo. Chcecie zjeść jak najszybciej, wkładając jak najmniej wysiłku w przygotowanie obiadu. Kurczak z oliwkami i papryką może być Waszym wybawieniem. :]

Na samym początku zrobię małe zastrzeżenie. Kurczak z oliwkami i papryką nie wzniesie Was na wyżyny sztuki kulinarnej. Nie karmcie nim teściowej na proszonym obiedzie, nie zgłaszajcie przepisu do “Ugotowanych”… ;]

To danie proste jak drut, ale ma jedną podstawową zaletę – od wejścia do kuchni do wyjęcia kurczaka z piekarnika minie nie więcej niż 40 min. Z tego 30 min to pieczenie, więc przygotowanie dania wymaga jakiś 10 minut pracy. Co więcej, to cały obiad – z ryżem i surówką.

kurczak z oliwkami i papryką

Nie przestraszcie się długiej listy składników. Kurczak z oliwkami i papryką jest też dość tani, a produkty znajdziecie w najbliższym sklepie. Najwięcej czasu zajęło mi zdobycie cykorii, ale w końcu natknęłam się na nią przypadkiem w Kauflandzie. ;]

kurczak z oliwkami i papryką

Zastrzeżenia Low FODMAP

Wszystkie składniki obiadu są Low FODMAP.

Sos winegret najlepiej przyrządzić samemu, korzystając choćby z przepisu z bloga Kwestia Smaku.

Wyprzedzając Wasze pytania i wątpliwości odnośnie przypraw… Niektóre z przypraw nie zostały przebadane (w tym oregano), ale są polecane na diecie Low FODMAP. Wszystkie przebadane zioła i przyprawy są Low FODMAP, więc nie spodziewam się, że akurat z ,zastosowanymi przyprawami będzie inaczej,

Problemem może być pieprz ziołowy. Polecam pieprz ziołowy Kamis, ponieważ nie zawiera dodatku czosnku.

Otrzymałam kilka pytań o oliwki. Zarówno zielone, jak i czarne oliwki są Low FODMAP. Zostały w nich wykryte jedynie ilości śladowe FODMAP, można je więc jeść bez ograniczeń.

Przygotowanie kurczaka z oliwkami i papryką najlepiej rozpocząć z rana przed wyjściem do pracy.

Kurczak z oliwkami i papryką

Czas całkowity 40 minut/y

Yield: 4

Kurczak z oliwkami i papryką

Składniki

  • 4 udka kurczaka bez skóry (ja używam już kawałków filetowanych, aby jeszcze bardziej ułatwić sobie pracę i skrócić czas przygotowania dania)
  • 1/2 szklanki czarnych oliwek
  • 1/2 szklanki zielonych oliwek
  • czerwona papryka
  • posiekana pietruszka
  • oregano
  • sól
  • pieprz ziołowy
  • słodka papryka w proszku
  • cykoria
  • pomarańcza
  • sok z cytryny
  • oliwa
  • (opcjonalnie) musztarda
  • zielona część dymki
  • orzeszki ziemne

Sposób przygotowania

  1. KILKA GODZIN WCZEŚNIEJ: Udka natrzeć z obu stron przyprawami z jedną łyżką oliwy. Mięso przykryć i wstawić do lodówki.
  2. Jeśli nie macie czasu na marynowanie w oliwie, wystarczy, że natrzecie mięso przyprawami tuż przed smażeniem.
  3. Nastawić piekarnik na 160 stopni.
  4. Udka wyjąć z oliwy. Na patelni rozgrzać oliwę, w której marynował się kurczak. Kawałki kurczaka obsmażyć z obu stron, aż się zarumienią.
  5. Gdy kurczak się smaży - odcedzić oliwki, część posiekać, część zostawić w całości.
  6. Pokroić paprykę w kostkę.
  7. Na blasze wyłożonej folią aluminiową ułożyć podsmażone udka. Dodać oliwki, polać tłuszczem pozostałym po smażeniu. Można trochę zawinąć boki foli, żeby tłuszcz i soki nie wyciekały.
  8. Włożyć do piekarnika i piec przez 20 min. Ugotować ryż.
  9. Po 20 minutach dodać do kurczaka pokrojoną paprykę i delikatnie przemieszać.
  10. Wstawić do piekarnika na dalsze 10 min.
  11. Odcedzić ugotowany ryż.
  12. Pokrojoną w grube plasterki cykorię wymieszać z cząstkami pomarańczy, Dodać posiekaną zieloną część dymki.
  13. Polać sosem winegret.
  14. Posypać uprażonymi na suchej patelni orzeszkami ziemnymi.
  15. Wyjąć gotowego kurczaka z piekarnika,
  16. Na talerzu podać ryż z kurczakiem i sałatką z cykorii. Kurczaka posypać natką.
https://www.fodmap.pl/kurczak-oliwkami-papryka/

Kurczaka można też upiec w żaroodpornym naczyniu. Jeśli użyjecie folii, będzie mniej zmywania. ;]

Zaprezentowany przepis to dobra opcja dla czytelników, którzy nie tylko stosują dietę Low FODMAP, ale też budują masę na siłowni. :] Myślę, że to dużo smaczniejsza wariacji tradycyjnego kurczaka z ryżem… ;] Do tego porcja warzyw i owoców.

A jakie są Wasze pomysły na szybki pełnowartościowy obiad? 🙂

4 Comments

  1. Musztarda ze sklepu nie jest LOW FODMAP, cykoria tez nie jest LOW FODMAP

    • Patrzę na aplikację Monash University i cykoria (witlof) jest Low Fodmap. Wręcz jest pisane, że w cykorii Fodmap nie wykryto. Podobnie musztarda.
      Który składnik miałby szkodzić?

  2. Witam
    Czy zioła typu oregano, majeranek, cząber , tymianek, rozmaryn są LOW foodmap można je stosować bez ograniczeń?

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

© 2017 FODMAP po polsku

Theme by Anders NorenUp ↑