FODMAP po polsku

Życie bez zespołu jelita drażliwego

Jakie zioła i przyprawy są Low FODMAP?

W czasie stosowania zasad fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP wykluczone jest stosowanie cebuli i czosnku – podstawy większości dań, które na co dzień przygotowujemy. Nie oznacza to jednak, że potrawy Low FODMAP muszą być mdłe w smaku. Wręcz przeciwnie! Wystarczy wiedzieć, jakie zioła i przyprawy są Low FODMAP. :]

Czemu cudzoziemcy bali się polskiej kuchni?

Historia przypraw jest bardzo długa i równie fascynująca, co niejeden kryminał albo powieść sensacyjna. ;]

Handel przyprawami tworzył potęgi gospodarcze. Najcenniejsze przyprawy takie jak pieprz czy szafran były walutą rozliczeniową. Chęć zdobycia przypraw motywowała do niebezpiecznych i uciążliwych podróży oraz wypraw kolonizatorskich.

W czasach PRL dostęp do wielu bardziej egzotycznych przypraw był ograniczony. Gdy przeglądam stare książki kucharskie z tego okresu, nie mogę się nadziwić, że ograniczano się głównie do pieprzu, soli i mielonej papryki. ;]

Współczesna kuchnia polska jest ciągle dość zachowawcza. Nie zawsze tak było. Na szlacheckim dworze przypraw nie oszczędzano. Być może wynikało to z problemów z przechowaniem świeżego mięsa. Te, które już zalatywało, nacierano sporą ilością przypraw i podawano na stół. Nieprzyzwyczajeni obcokrajowcy, którzy zasiedli przy polskim stole, często nie byli w stanie zjeść serwowanego im dania.

Dziś jesteśmy bardziej odważni, a sklepy są lepiej zaopatrzone. W każdym większym mieście bez trudu znajdziemy restaurację z kuchnią tajską, indyjską czy meksykańską, które przyprawianie doprowadziły do poziomu sztuki.

Jakie zioła i przyprawy są Low FODMAP?

Cieszy mnie, że coraz większą wagę przykłada się do przypraw. Sama bardzo lubię przygotowywać aromatyczne, pikantne dania kuchni indyjskiej czy tajskiej.

Zachęcam Was gorąco do korzystania z przebadanych ziół i przypraw na diecie Low FODMAP. Dania przygotowane zgodnie z jej zasadami powinny być smaczne i sprawiać Wam przyjemność. Osoby, które źle tolerują czosnek i cebulę, mogą wzbogacać potrawy dozwolonymi przyprawami, tak aby nie uczuły, że dieta pozbawia ich frajdy z jedzenia.

Jeśli macie aplikację Monash University, pewnie zauważyliście, że wszystkie przebadane zioła i przyprawy są Low FODMAP. :]

Nie będę omawiać każdego zioła i przyprawy oddzielnie, bo myślę, że nie ma takiej potrzeby. Jeśli chcecie poczytać więcej o niektórych przyprawach, sprawdźcie post o rozgrzewających napojach Low FODMAP.

Zioła i przyprawy Low FODMAP

Zioła Low FODMAPPrzyprawy Low FODMAP
Anyż gwiaździsty
Kurkuma
Pieprz czarny
Wanilia esencja
Wanilia strączki
Bazylia świeżaAsafetyda
Estragon świeży Nasiona gorczycy
Imbir korzeń Szafran
Kolendra świeżaKardamon
Liście curry świeżeChilli w proszku
Liście kozieradki świeże Cynamon
Liście limonki kaffirGoździki
Mięta świeża Kmin rzymski
Nać pietruszki świeża Nasiona kopru włoskiego
Pandan liście Curry
Rozmaryn świeży Nasiona kozieradki
Rukiew wodnaPapryka w proszku
Szałwia świeża Przyprawa pięć smaków
Trawa cytrynowaKolendra nasiona
Tymianek świeży Gałka muszkatołowa

Niektóre pozycje na liście mogą być Wam nieznane, dlatego przytaczam ich krótkie opisy.

Liście curry

To liście krzewu bergera koenigii, występującego w południowej Azji, na Sri Lance i w Indiach. Często są składnikiem potrawy curry, choć niekoniecznie znajdziecie je w mieszance przypraw curry. Przyprawę można kupić także w Polsce w postaci sproszkowanych lub całych liści.

Pandan

Przyprawa dla miłośników Indonezji i Azji Południowo-Wschodniej. Aromatyczne liście pandan wykorzystywane są głownie do przyprawiania potraw z ryżu i deserów, ale także jako środek odstraszający karaluchy. ;]

Asafetyda

Jak stosować asafetydę pisałam już w jednym z moich newsletterów. Pozwala zastąpić cebulę w przygotowanym daniu.

zioła i przyprawy są Low FODMAP
Kmin rzymski

Jedna z moich ulubionych przypraw, bardzo często ją stosuję, przygotowując chociażby wegańską zupę-krem z marchewki. 

Nasiona kopru włoskiego

Zauważcie, że herbatka z kopru włoskiego jest niedozwolona. Świeży koper włoski (fenkuł) jest dozwolony w ograniczonej ilości. Bezpieczna porcja to ok. 50 g. Liście kopru włoskiego można dodać do dania w ilości nieprzekraczającej 96 g na porcję. Nasiona kopru też są dozwolone. Herbatka jest natomiast High FODMAP, o czym pisałam w poście o napojach bezalkoholowych.

Przyprawa pięciu smaków

Podstawowa mieszanka przypraw kuchni chińskiej. Tak jak nazwa sugeruje łączy w sobie 5 smaków: słodki, gorzki, słony, kwaśny i ostry. Zwykle w jej składzie znajdziecie anyż gwiaździsty, cynamon, nasiona kopru włoskiego bądź kozieradki i pieprz syczuański.

Zanim kupicie w sklepie tą przyprawę sprawdźcie, czy jakiś domorosły Janusz biznesu nie dodał do mieszanki czosnku….

Wanilia esencja

Esencja waniliowa to nie to samo co aromat waniliowy. Aromat składa się z oleju roślinnego i aromatu. Ponieważ wszystkie tłuszcze są pozbawione FODMAP, myślę, że taki zwykły aromat nie powinien sprawić problemów.

Prawdziwa esencja waniliowa jest gorzka w smaku, dlatego trzeba bardzo uważać na ilość. Przekonałam się o tym na własnej skórze. ;]

O czym pamiętać stosując zioła i przyprawy na diecie Low FODMAP?

Przygotowana przeze mnie tabelka opiera się na informacjach podanych w aplikacji Monash University. Na blogach o diecie jako dozwolone przyprawy wymienia się także:

koperek, oregano, pieprz cayenne, paprykę chilli w proszku.

Stosuję te przyprawy i nie zauważyłam problemów, ale głowy za nie nie dam.

Pamiętajcie, że papryczki chilli i inne ostre przyprawy takie jak chilli w proszku, kmin rzymski, przyprawa 5 smaków, papryka i pieprz, choć w ich składzie nie znajdziecie FODMAP, mogą zawierać inne substancje, które wywołają objawy ZJD:

  •  chilli zawiera kapsaicynę, która ma właściwości drażniące.
  • niektóre przyprawy zawierają inny naturalny składnik – salicylan, który u części osób wywołuje nieprzyjemne objawy. Napiszę o tym więcej w najbliższej przyszłości.

Jestem bardzo ciekawa, czy podobnie jak ja lubicie ostre przyprawy? Czy sprawiają one Wam jakieś problemy? Podzielcie się proszę swoimi doświadczeniami w komentarzach! :]

12 Comments

  1. Cześć 🙂 Mam pytanie odnośnie mleka migdałowego lub kokosowego, w tabeli zabronione są migdały i wiórki kokosowe, ale domowe mleko zrobione z nich już nie?

    Próbowałam znaleźć odpowiedź na stronie, ale są chronione hasłem, może jakiś błąd? 🙂

    • Hej!
      Mleko jest dozwolone.
      Czemu tak się dzieje pisałam w wpisie o kłopotliwy ryżu.
      Rzeczywiście jest hasło. Dostęp do hasła mają czytelnicy, którzy się zapisaliście na newsletter. 🙂

  2. Nie zauważyłam majeranku…

    • Nie został przebadany, a doszły mnie słuchy od czytelników, że może być problematyczny. Dopóki nie zostanie przetestowany nie jestem w stanie się wypowiedzieć.

  3. Cześć! Czosnek niedźwiedzi pewnie też jest niewskazany? 🙁

  4. Hej !
    Chciałabym zakupić asafetydę i z tego co widzę najpopularniejsza jest od Vandevi … która podobno i niestety zawiera w swoim składzie mąkę pszenną . Czy jest na naszym rynku jakaś o lepszym składzie ?
    Jaką Ty stosujesz w swojej kuchni ?
    Mam jeszcze jedną wątpliwość dotyczącą serów .Czy sery typu gorgonzola i z niebieską pleśnią są dozwolone ?

    Bardzo dziękuję z góry za odpowiedź i pozdrawiam 🙂

    • Jeśli nie chorujesz na celiakię, nie przejmuj się mąką pszenną w asafetydzie. To są jakieś minimalne ilości. Ja używam takiej z mąką pszenną.

      Uważam, że praktycznie wszystkie sery twarde i dojrzewające są dozwolone, bo zawartość w nich laktozy jest minimalna. Jeśli jesteś hiperwrażliwa na laktozę, sprawdź, które gatunki serów mają jej więcej.

  5. Trzeba uważać na mieszanki curry, w których zwykle są czosnek i czasem cebula 🙁 masz może pomysł jak skomponować własną mieszankę?

  6. A imbir w proszku? I co z przyprawami typowo rosołowymi ? Liść laurowy, ziele angielskie …?

Dodaj komentarz

Your email address will not be published.

*

© 2017 FODMAP po polsku

Theme by Anders NorenUp ↑