FODMAP po polsku

Życie bez zespołu jelita drażliwego

Alternatywny sposób reintrodukcji FODMAP

Mam nadzieję, że każdy, kto czyta mojego bloga, wie, że faza eliminacyjna diety Low FODMAP nie powinna trwać dłużej niż 6-8 tygodni. Jeśli stosujecie już jakiś czas dietę, a Wasze symptomy ustąpiły albo zmniejszyły się, możecie śmiało przejść do ponownego wprowadzenia produktów niedozwolonych. Proces ten jest dużo bardziej skomplikowany niż I faza diety. Czy istnieje jakiś prostszy, alternatywny sposób reintrodukcji FODMAP?

Czytaj dalej

Mąki High FODMAP – jakich unikać? cz. 3

W dwóch ostatnich postach szczegółowo omówiłam, jakie mąki można stosować na diecie Low FODMAP. Równie ważne jest, aby wiedzieć, jakich rodzajów mąki unikać.

Czytaj dalej

Mąki Low FODMAP – którą wybrać? cz. 2

W poprzednim tygodniu zaczęłam cykl wpisów o rodzajach mąki, które mogą być stosowane podczas diety. W pierwszej części omówiłam mąki najbardziej popularne i dostępne. Dziś nadeszła pora na mąki Low FODMAP rzadziej spotykane , ale równie przydatne w kuchni osoby chorej na zespół jelita drażliwego.

Czytaj dalej

Mąka Low FODMAP – którą wybrać? Cz. 1

Jeśli zaczynacie dietę Low FODMAP, stojąc przed stoiskiem z produktami bezglutenowymi możecie się zastanawiać, czy podana w składzie mąka to mąka Low FODMAP. Jeśli dietę stosujecie od dłuższego czasu, być może poszukujecie nowych smaków lub próbujecie przygotowywać coraz więcej potraw samodzielnie. Pieczecie własny chleb, smażycie naleśniki, przygotowujecie gofry i ciasta.

Jednego jestem pewna, bez mąki się nie objedzie… :]

Czytaj dalej

Quinoa z owocami i orzechami włoskimi

Być może kupiliście quinoa, bo to ostatnio bardzo modne tzw. pseudozboże. Quinoa (inaczej komosa ryżowa) jest  bezpieczną opcją na diecie Low FODMAP, dlatego warto mieć ją w swojej spiżarni. Tylko, co z nią zrobić? Długo zadawałam sobie to pytanie, bo w smaku specjalnie nie powala.

Jedną z odpowiedzi może być  śniadaniowa wersja komosy na słodko, przygotowana na mleku z owocami i orzechami. :]

Czytaj dalej

Jak się zrelaksować chorując na ZJD?

Nie do końca wiadomo, w jaki sposób stres i niepokój wpływają na spotęgowanie objawów zespołu jelita drażliwego, ale badania i życie pokazuje, że są one ze sobą mocno związane. Odpowiedź na pytanie, jak się zrelaksować, może znacząco pomóc w zmniejszeniu natężenia i częstotliwości symptomów ZJD.

Czytaj dalej

Kurczak z oliwkami i papryką

Mogę się założyć, że nie tylko ja mam ten problem. Przychodzicie z pracy, zmęczeni i głodni. Na myśl o staniu w kuchni, siekaniu, mieszaniu i gotowaniu robi Wam się słabo. Chcecie zjeść jak najszybciej, wkładając jak najmniej wysiłku w przygotowanie obiadu. Kurczak z oliwkami i papryką może być Waszym wybawieniem. :]

Czytaj dalej

Czy to zatrucie pokarmowe czy ZJD?

W poprzednim roku wyjeżdżając na wakacje zmuszona zostałam do porzucenia na jakiś czas dietę Low FODMAP. W trakcie urlopu czułam się całkiem nieźle. Powróciły tylko niektóre objawy. Zdecydowanie gorzej poczułam się po powrocie do pracy. Nie wiedziałam, co się dzieje. Przecież po kilku dniach stosowania diety powinna nadejść poprawa. Okazało się, że to było zatrucie pokarmowe…

Czytaj dalej

Czy słodycze Low FODMAP istnieją?

Po reakcji na moim profilu fb widać, że na ten post czekało wielu czytelników… ;] Dieta Low FODMAP nie jest sposobem na schudnięcie, ale dietą leczniczą. Słodycze Low FODMAP są dopuszczalne! Nie oznacza to niestety, że można jeść wszystko, na co ma się ochotę…

Czytaj dalej

Nadwrażliwość na organiczne związki chemiczne

Często dostaję wiadomości od zdezorientowanych czytelników, którzy twierdzą, że szkodzą im produkty uznane za Low FODMAP. Czasami po przeprowadzeniu ponownych badań okazuje się , że dany produkt faktycznie jest  niedozwolony (ostatni przykład to dojrzałe banany). Ale co z pomidorami, ananasami, serem pleśniowym czy bakłażanem? Odpowiedzią mogą być nietolerancje pokarmowe.

Czytaj dalej

« Older posts

© 2017 FODMAP po polsku

Theme by Anders NorenUp ↑