FODMAP po polsku

Życie bez zespołu jelita drażliwego

Jesienne warzywa i owoce Low FODMAP

Warzywa i owoce Low FODMAP powinniśmy jeść przez cały rok. Jesień, zwłaszcza jej początek to wspaniały czas na wzbogacenie naszej diety o jak najwięcej produktów roślinnych. Większość z nich rolnicy dopiero zebrali z pól, mają więc jeszcze dużo składników odżywczych, które przygotują nasze organizmy na trudny okres zimy.

Czytaj dalej

Nietolerancja histaminy

Kolejna odsłona w cyklu dotyczącym nietolerancji pokarmowych. Dziś na tapecie rzadko występują nietolerancja histaminy.

Czytaj dalej

Orzeźwiający koktajl szpinakowo-bananowy

Lepsze jest wrogiem dobrego. Często piję soki warzywne i smoothies, dzięki czemu odkryłam, że nie zawsze sprawdza się wymyślna lista składników. Czasami te najprostsze przepisy są najlepsze. Dziś podzielę się z Wami przepisem na orzeźwiający koktajl szpinkowo-bananowy. :]

Czytaj dalej

Produkty Low FODMAP – tofu i inne produkty sojowe

Od kiedy w Lidlu w stałej ofercie pojawiło się tofu,  stałam się jego wielką fanką. Tofu powstaje z soi, która jest produktem niedozwolonym na diecie Low FODMAP, jednakże niektóre jej przetwory, w tym tofu, mogą spokojnie jeść osoby chorujące na zespół jelita wrażliwego.

Czytaj dalej

Makaron ryżowy po azjatycku

Makaron ryżowy po azjatycku to ostatnio jedno z moich ulubionych dań. Potrafię przygotowywać je nawet 2 razy w tygodniu. Makaron jest bardzo szybki i łatwy w przygotowaniu, całkowicie wegański i Low FODMAP. Ale nawet jeśli nie jesteście weganami ani wegetarianami to i tak zachęcam Was do wypróbowania tego bardzo prostego i smacznego dania. :]

Czytaj dalej

Nietolerancja laktozy

Od dłuższego czasu planuję cykl wpisów dotyczących chorób lub nietolerancji pokarmowych, które mają albo podobne objawy jak zespół jelita drażliwego albo często ZJD towarzyszą. Pomysł, że przyczyną moich problemów może być nietolerancja laktozy był pierwszym krokiem ku diecie Low FODMAP. Odstawienie produktów zawierających laktozę zauważalnie mi pomogło. Po przeprowadzeniu fazy II diety wiem, że z laktozą nie do końca mi po drodze.

Co to jest laktoza? Jakie są objawy nietolerancji laktozy? Czy każda osoba chora na ZJD nie toleruje laktozy?

Czytaj dalej

Alternatywny sposób reintrodukcji FODMAP

Mam nadzieję, że każdy, kto czyta mojego bloga, wie, że faza eliminacyjna diety Low FODMAP nie powinna trwać dłużej niż 6-8 tygodni. Jeśli stosujecie już jakiś czas dietę, a Wasze symptomy ustąpiły albo zmniejszyły się, możecie śmiało przejść do ponownego wprowadzenia produktów niedozwolonych. Proces ten jest dużo bardziej skomplikowany niż I faza diety. Czy istnieje jakiś prostszy, alternatywny sposób reintrodukcji FODMAP?

Czytaj dalej

Mąki High FODMAP – jakich unikać? cz. 3

W dwóch ostatnich postach szczegółowo omówiłam, jakie mąki można stosować na diecie Low FODMAP. Równie ważne jest, aby wiedzieć, jakich rodzajów mąki unikać.

Czytaj dalej

Mąki Low FODMAP – którą wybrać? cz. 2

W poprzednim tygodniu zaczęłam cykl wpisów o rodzajach mąki, które mogą być stosowane podczas diety. W pierwszej części omówiłam mąki najbardziej popularne i dostępne. Dziś nadeszła pora na mąki Low FODMAP rzadziej spotykane , ale równie przydatne w kuchni osoby chorej na zespół jelita drażliwego.

Czytaj dalej

Mąka Low FODMAP – którą wybrać? Cz. 1

Jeśli zaczynacie dietę Low FODMAP, stojąc przed stoiskiem z produktami bezglutenowymi możecie się zastanawiać, czy podana w składzie mąka to mąka Low FODMAP. Jeśli dietę stosujecie od dłuższego czasu, być może poszukujecie nowych smaków lub próbujecie przygotowywać coraz więcej potraw samodzielnie. Pieczecie własny chleb, smażycie naleśniki, przygotowujecie gofry i ciasta.

Jednego jestem pewna, bez mąki się nie objedzie… :]

Czytaj dalej

« Older posts

© 2017 FODMAP po polsku

Theme by Anders NorenUp ↑