Dieta Low FODMAP składa się z 3 faz:

  1. fazy I – eliminacyjnej
  2. fazy II – ponownego wprowadzania produktów z wysoką zawartością FODMAP tzw. reintrodukcji celem ustalenia poziomu tolerancji poszczególnych rodzajów FODMAP
  3. fazy III – wykorzystanie wiedzy zdobytej w trakcie reintrodukcji w codziennym życiu, tak aby nie doprowadzić do powrotu objawów zespołu jelita drażliwego

Dietę Low FODMAP rozpoczyna faza eliminacyjna, w trakcie której na okres 4-6 tygodni wyklucza się produkty, które zawierają FODMAP.

Ten etap diety rządzi się prostą zasadą:

jedz produkty dozwolone, wyeliminuj całkowicie te, które są zakazane.

Więcej informacji na temat fazy eliminacyjnej znajdziecie w poniższych wpisach:

Jak się przygotować do fazy eliminacyjnej?

Potrawy zakazane podczas fazy eliminacyjnej

Zasady fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP

Zdrowa dieta Low FODMAP powinna opierać się w przeważającej mierze na warzywach i owocach

Lista produktów dozwolonych

bread-breakfast-knife-medium

Lista produktów niedozwolonych

produkty High FODMAPMoże się tak zdarzyć, że pomimo restrykcyjnego trzymania się zasad fazy eliminacyjnej, objawy nie ustąpią. Wtedy warto zapoznać się z poniższymi wpisami:

Czemu dieta Low FODMAP może nie zadziałać?

Czemu dieta Low FODMAP nie działa

Czynniki podrażniające jelita

Kolejnym etapem diety jest tzw. reintrodukcja, w czasie której do menu ostrożnie wprowadza się ponownie produkty zawierające FODMAP.

Czemu nie wolno przedłużać fazy eliminacyjnej?

Czemu nie wolno przedłużać fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP

Reintrodukcja

fruktany-02