Niealkoholowe napoje Low FODMAP – cz. 2


Życie wolne od ZJN / niedziela, 5 marca, 2017

W dzisiejszym poście kontynuuję temat niealkoholowych napojów alkoholowych. Zapraszam do lektury wszystkie osoby, które chcą się dowiedzieć, jakie napoje są FODMAP . ;]

Syropy (ang. cordial)

Pod typ pojęciem kryją się skoncentrowane syropy owocowe. Są bardzo słodkie, dlatego rozcieńcza się je wodą. Syropy mogą zawierać sok owocowy lub cukier. Niektóre z nich nawet nie stały w pobliżu owoców, a w ich składzie znajdziemy głównie cukier.

Syropy przetestowane przez Monash University zostały przygotowane na bazie prawdziwego soku i oba rodzaje są niedozwolone z uwagi na nadmiar fruktozy:

  • syrop jabłkowo-malinowy (50-100% prawdziwego soku owocowego)
  • syrop pomarańczowy (25-50% prawdziwego soku).

Przebadano za każdym razem 2 porcje: po 25 ml syropu rozcieńczonego 225 ml wody oraz 50 ml syropu rozcieńczonego 450 ml wody.

Po zakończeniu I i II fazy diety możecie wypróbować, jak na Was działają inne proporcje syropu i wody. Być może będziecie dobrze tolerowali napój przygotowany z mniejszej ilości syropu.

W Polsce najłatwiej zakupić syropy owocowe, które z owocami mają wspólną tylko nazwę. Szybki rzut oka na skład najbardziej popularnych syropów znanego producenta i już wiadomo, że taki syrop zawiera głównie syrop glukozowo-fruktozowy.

Wprawdzie w moim wpisie o substancjach słodzących dokonała rozróżnienia na syrop glukozowo-fruktozowy i fruktozowo-glukozowy, ale mam podejrzenie, że producenci tego rozróżnienia nie stosują i mieszają oba pojęcia. Z tego względu zdecydowanie odradzam takie napoje.

Soki owocowe

Naukowcy z Monash University przebadali soki owocowe wytwarzane  na różne sposoby.

Jedyny bezpieczny sok owocowy to sok żurawinowy, co jest o tyle ciekawe, że suszona żurawina jest dozwolona w ograniczonej ilości (13 g). 

Dozwolone jest także picie soku pomarańczowego (99% mieszanki soku świeżego i soku zagęszczonego) w ilości nie większej niż 125 ml. Niestety nie jest podane, jaka jest proporcja soku świeżego do zagęszczonego. Musicie sami poeksperymentować (gdy objawy ZJD miną), jaki sok dobrze tolerują Wasze jelita.

Jak rozumieć oznaczenie 99%? W soku tak oznaczonym 99% jego zawartości pochodzi z owoców.

Pozostałe przebadane soki są niedozwolone:

  • sok jabłkowy -mieszanka 99% (z soku świeżego i zagęszczonego)
  • sok jabłkowy z soku zagęszczonego
  • sok jagodowy z baru z sokami (zwykle taki sok nie jest w 100% przygotowany z soku tego owocu, które jest w nazwie i zawiera dodatek tańszego soku np. jabłkowego)
  • sok pomarańczowy 98% z soku zagęszczonego
  • sok “tropikalny” – trudno mi powiedzieć szczegółowo, jaki jest skład takiego soku, ale zakładam, że w jego  skład zawsze wchodzi sok ananasowy. Przebadano mieszanki:
  • z sokiem jabłkowym (35%)
  • z sokiem jabłkowym (45%) i sokiem brzoskwiniowym (6%)
  • z sokiem jabłkowym (50%), sokiem gruszkowym i  sokiem z mango (8%).

Biorąc pod uwagę, że nie mamy szczegółowych informacji odnośnie składu przebadanych soków, zalecam ograniczyć się do soku żurawinowego i ewentualnie świeżego soku z pomarańczy. W aplikacji MU jako napój Low FODMAP podany jest świeżo wyciskany sok pomarańczowy w ilości nie większej niż 125 ml.

Zauważcie, że choć pomarańcze są dozwolone bez ograniczeń, należy limitować ilość soku wyciśniętego z pomarańczy. Przypominam po raz kolejny, że:

  • na diecie Low FODMAP trzeba niestety brać pod uwagę sposób przetworzenia danego produktu, może mieć on bowiem wpływ na ilość FODMAP w danym produkcie.

jakie napoje są Low FODMAP

Soki warzywne

Monash University przebadał 2 rodzaje soków warzywnych:

  • sok warzywny mieszany, na soku pomidorowym
  • sok warzywny mieszany, zawierając sok pomidorowy, marchewkowy, z selera (korzeniowego) i buraka.

Oba rodzaje soków są dozwolone. Niewielka ilość soku z buraka jak widać nie jest przeciwwskazaniem.

Należy zwrócić uwagę na skład takiego soku – nie powinien zawierać soku jabłkowego, cebuli ani czosnku.

Podobnie jak w przypadku soków owocowych nie znamy dokładnego składu przebadanych soków, pochodziłabym więc do soków warzywnych z ostrożnością.

Myślę, że bezpieczne będą soki marchewkowe i pomidorowe, ale głowy nie dam. ;]

Woda kokosowa

Nie zdobyła jeszcze szturmem polskiego rynku, ale jest coraz popularniejsza. Pojawia się głównie na blogach life-stylowych, fitness oraz o tematyce zdrowotnej.

Ma dość specyficzny, mdławy smak, ale jest świetnym wyborem w upały, kiedy chcemy szybko ugasić pragnienie. W Polsce można kupić ją w puszce (m.in. w Piotrze i Pawle, czasami pojawia się w Lidlu). Najsmaczniejsza jest ta prosto z kokosa. :] Widziałam już w sklepach specjalnie przygotowane kokosy, którym wystarczy ściąć czubek, aby delektować się naturalną wodą kokosową.

Jest naturalnym izotonikiem – bardzo dobrze nawadnia organizm. Jest sterylnie czysta. Palma kokosowa wielokrotnie filtruje wodę pobraną z gruntu zanim ta trafi do kokosa. Z tego względu poleca się ją turystom zwiedzającym egzotyczne kraje, jako bezpieczną alternatywę dla wody niebutelkowanej.

Zarówno świeża, jak i paczkowana woda kokosowa jest dozwolona w maksymalnej ilości 100 ml.

jakie napoje są Low FODMAP

Kakao

W aplikacji MU aż dwa produkty można przetłumaczyć na język polski jako kakao:

  1. cocoa powder
  2. cacao powder.

To nie literówka. Pod pojęciem cacao powder należy rozumieć surowe kakao –  zmielone, surowe ziarna kakaowca. Nie są one ani palone, ani prażone, lecz fermentowane i suszone. Dzięki temu zachowują swoje właściwości antyoksydacyjne. To dobra wiadomość, bo surowe kakao jest dozwolone bez ograniczeń.

Cocoa powder to nasze “zwykłe”  kakao, które możecie znaleźć praktycznie w każdym sklepie spożywczym.  Jest dozwolone, ale w ilości nie większej niż 5 czubatych łyżeczek (20 g).

Karob (inaczej chlebek świętojański)

Karob w ostatnich latach staje się coraz bardziej popularny, zwłaszcza wśród osób uczulonych na kakao. Jest jego nieco słodszym substytutem. Zawiera mniej tłuszczu i pozbawiony jest całkowicie kofeiny.

Niestety, podobnie jak zwykłe kakao, spożycie karobu musi być ograniczone do 1 czubatej łyżeczki (6 g).

Śmietanka w proszku

Śmietanka w proszku jest dozwolona, ale przebadano produkt pochodzący z Malezji.  Być może była to śmietanka niezawierająca mleka (pisała o takiej w poście o kawie).

Śmietanki do kawy w proszku to głównie chemia. Zwykle zawierają także białka mleka. Radzę Wam więc zrezygnować z takiej śmietanki i zastąpić ją mlekiem bez laktozy.

Czekolada do picia z proszku

Przebadano 3 rodzaje czekolady do picia w proszku – zawierające odpowiednio 23%, 60% i 70% kakao. Napoje przyrządzone w oparciu o czekoladę w proszku są dozwolone, z zastrzeżeniem, że nie można spożyć więcej niż 100 g czekoladowego proszku z uwagi na wysoką zawartość fruktanów. Ale kto pije tyle czekolady? ;]

Suplementy białkowe (odżywka białkowa roślinna)

Przebadana roślina odżywka białkowa pochodziła z USA. Nie jest to zaskoczenie, bo zwykle takie odżywki zawierają soję, a jak wiadomo mleko sojowe z protein sojowych jest Low FODMAP.

Tak jak pisałam już wcześniej odnośnie odżywek białkowych w poście o reintrodukcji fruktanów:  odżywka białkowa nie powinna sprawiać problemów, pod warunkiem, że będzie zawierała izolat białka, który ma niską zawartość laktozy. Odżywki z koncentratu białka serwatkowego mogą zaszkodzić osobom źle tolerującym laktozę i powinniście ich unikać w trakcie stosowania zasad fazy eliminacyjnej.

Zwróćcie też uwagę, czy odżywka nie zawiera czasami niedozwolonych dodatków typu syrop fruktozowo-glukozowy.

Mam nadzieję, że teraz już wiecie, jakie napoje są Low FODMAP. Jestem ciekawa, czy próbowaliście pić sok pomarańczowy lub marchewkowy? Jak reagowały Wasze jelita? Czy próbowaliście surowego kakao, a może eksperymentowaliście z karobem? :]

5 Replies to “Niealkoholowe napoje Low FODMAP – cz. 2”

  1. Cześć 🙂

    Przymierzam się do diety fodmap od kilku dni i chciałam się Ciebie zapytać czy w pierwszej fazie mogę jeść keczup albo np sos do sałatek z bazą np z soku z pomarańcza i oliwy? I co pić? Lubię herbatki ziołowe typu melisa, koper włoski, pokrzywa, bratek – można to pić to tej diecie?

    Dziękuję i pozdrawiam,
    Natalia:)

    1. Hej! 🙂
      myślę, że taka minimalna ilość soku wyciśniętego z całej pomarańczy nie zaszkodzi. Ketchup jest ok, jeśli nie zawiera niedozwolonych dodatków typu syrop fruktozowo-glukozowy, czosnek, cebula itp.

      Odnośnie herbatek zapraszam do przeczytania wpisu o napojach low FODMAP. Ogólnie wszystkie wymienione odradzam co najmniej do zakończenia I fazy. Ewentualnie można je przetestować w II fazie.

  2. W ciągu dnia raczej piję wode. Soki owocowe pożegnałam dawno temu, nie bardzo mi służą, już teraz wiem, czemu byłam zdziwiona ze po pomarańczowym tak odczuwałam ZJD. Pomidorowy też nie zawsze i nie dużo, bo refluks sie odzywa.
    Jedynie kawa z mlekiem – z tego ciezko mi zrezygnować, więc pije ok 2 dziennie, rano dość mocna ale z dużą ilością mleka bez laktozy, a po południu już forma latte. Czasami przed snem lampka wina, szczegolnie po basenie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *