FODMAP po polsku

Życie bez zespołu jelita drażliwego

Biszkopt Low FODMAP z owocami

Letnia niedziela to najlepsza pora na proste i lekkie ciasto owocowe, przygotowanie którego zajmie Wam nie więcej niż godzinę. Biszkopt Low FODMAP bardzo łatwo upiec – poradzą sobie z tym nawet osoby, które nigdy wcześniej tego nie robiły.

Czemu warto upiec biszkopt Low FODMAP z owocami?

Zwykle nie piekę ciast. Blacha ciasta to spora ilość cukru, tłuszczu i prostych węglowodanów. Ktoś potem musi to wszystko zjeść. Trudniej odmówić sobie ciasta, kiedy już stoi na stole niż kiedy dopiero zabieramy się za jego przygotowanie. ;]

Prosiliście mnie jednak o przepisy na słodkości Low FODMAP, więc postanowiłam coś dla Was przygotować. Zaczynam od bardzo prostego, ale smacznego bezglutenowego biszkoptu.

Czemu biszkopt?

  • żeby upiec biszkopt potrzeba tylko kilku składników,
  • ciasto nie zawiera tłuszczu, więc nie jest tak kaloryczne,
  • do jego przygotowania wystarczy mikser z obrotową miską,
  • przygotowanie ciasta łącznie z pieczeniem zabiera nie więcej niż 1 godzinę, można je więc przygotować dla niezapowiedzianych gości.

To mój pierwszy biszkopt bezglutenowy więc poszłam na łatwiznę i skorzystałam z gotowej mieszanki mąki ale obiecuję, że popracuję też nad domowym miksem.

Gotowy mix Schar możecie kupić w supermarketach np. Piotrze i Pawle, hipermarketach i w sklepach internetowych. Opakowanie jest dość drogie i kosztuje ponad 10 zł, ale przyrządzicie z niego wiele biszkoptów. :]

Biszkopt jest dość suchym ciastem, dlatego nie oszczędzajcie na owocach. Nadadzą one mu wilgotności. Jeśli nie macie świeżych truskawek możecie skorzystać z mrożonych, ale wyjmijcie je dużo wcześniej z zamrażarki i dobrze osączcie przed dodaniem do ciasta.

biszkopt Low FODMAP

* Zastrzeżenia Low FODMAP

Mix C Schar jest bezglutenowy, zawiera mąkę i skrobię kukurydzianą oraz gumę karobową. W niewielkich ilościach guma karobowa nie powinna Wam zaszkodzi. Więcej o dozwolonych dodatkach pisałam w poście o etykietach i w poście o chlebie Low FODMAP.

W truskawkach w ogóle nie wykryto FODMAP, co oznacza, że można je jeść bez ograniczeń (co nie oznacza, że możecie zjeść kilo truskawek na jednym posiedzeniu!).

Borówki można spożywać w ograniczonej ilości – nie więcej niż 60 g na porcję. Spokojnie więc możecie dodać garść borówek do ciasta, żeby uatrakcyjnić jego smak. Jeśli nie macie borówek, możecie ograniczyć się do samych truskawek.

Biszkopt Low FODMAP z owocami

Czas przygotowania 15 minut/y

Czas gotowania 40 minut/y

Czas całkowity 55 minut/y

Biszkopt Low FODMAP z owocami

Składniki

  • 4 jajka
  • 4 czubate łyżki miksu mąki bezglutenowej Schar Mix C - Mix Pâtisserie
  • 2 czubate łyżki mąki ziemniaczanej
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • 2 czubate łyżki cukru
  • skórka otarta z wyparzonej cytryny
  • ok. 600 g owoców (truskawki, borówki)

Sposób przygotowania

  1. Owoce starannie wypłukać. Truskawki pozbawić szypułek. Odstawić do osączenia.
  2. Włączyć piekarnik ustawiony na 200oC.
  3. Oddzielić żółtka od białek. Białka ubić na sztywną pianę, dodając po trochu cukier i skórkę cytrynową (najlepiej za pomocą miksera z obrotową miską).
  4. Następnie wyłączyć mikser i dodać wszystkie żółtka, mąkę i proszek do pieczenia.
  5. Delikatnie ale dokładnie wymieszać wszystkie składniki.
  6. Formę wyłożyć papierem do pieczenia (to chyba najtrudniejsza część!).
  7. Wylać masę do formy.
  8. Na cieście ułożyć owoce.
  9. Wstawić do nagrzanego piekarnika.
  10. Piec ok. 40 min., aż ciasto się zarumienić.
  11. Gdy ciasto wystygnie, można posypać je cukrem pudrem.
https://www.fodmap.pl/biszkopt-low-fodmap/

Po upieczeniu, schowajcie ciasto jak najszybciej do pojemnika, żeby nie wyschło. Najlepiej je zjeść w ciągu 1-2 dni. Świeże jest najsmaczniejsze.

Dajcie znać, czy skusiliście się na biszkopt Low FODMAP i czy Wam smakował! :]

2 Comments

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© 2018 FODMAP po polsku

Theme by Anders NorenUp ↑