Święta Bożego Narodzenia zbliżają się wielkimi krokami, postanowiłam więc, że nie będę Was katować artykułami o zatwardzeniu i diecie. Pora na lżejsze i dużo przyjemniejsze tematy. Chciałabym Wam dziś podrzucić kilka pomysłów na prezenty bożonarodzeniowe, które mogą ucieszyć osoby chorujące na zespół jelita drażliwego i stosujące dietę Low FODMAP. :]

Prezenty bożonarodzeniowe dla osób na diecie Low FODMAP

Jak pewnie już wiecie, życie osoby na diecie jest bardziej skomplikowane niż przeciętnego zjadacza chleba. Dieta Low FODMAP może być też wyzwaniem dla portfela. Czemu więc nie wykorzystać okazji i nie poprosić najbliższych o zakup produktów najbardziej przydatnych na diecie  czy urządzeń ułatwiających życie chorym na ZJD? :]

Uważam, że okres świąteczny to najlepszy czas, aby bez wyrzutów sumienia sobie trochę dogodzić. ;]

Od czego są prezenty bożonarodzeniowe? :]

1. Książki

Jestem prawdziwym molem książkowym. Uwielbiam czytać książki, uwielbiam trzymać książki w rękach, lubię fakturę papieru i zapach książki pachnącej nowością. ;] Książki jako prezenty bożonarodzeniowe to jeden z najpopularniejszych i najbezpieczniejszych pomysłów. Nie będę Was jednak namawiała do zakupu kryminałów skandynawskich pisarzy ani popularnych teraz książek o życiu zwierząt i roślin (choć bardzo je lubię!). Zachęcam do poszerzania swojej wiedzy o układzie pokarmowym, zdrowym odżywianiu i własnoręcznym przygotowywaniu produktów Low FODMAP.

Poniżej polecam tylko książki, które sama kupiłam i przeczytałam.

Jeśli zdecydujecie się na zakup jednej z wskazanych książek przy użyciu udostępnionego linka, parę groszy wpadnie do mojej kieszeni, dzięki czemu będę mogła dalej rozwijać tego bloga. :]

Chciałabym recenzować książki o tematyce związanej ze zdrowiem jelit. Zanim książkę się zrecenzuje, trzeba ją najpierw kupić. Zamawiając książkę przez moją stronę wspieracie zakup kolejnych książek i ich recenzowanie. 😀

Enders Giulia – Historia wewnętrzna

Fantastyczna książka popularnonaukowa, napisana bardzo przystępnym językiem. Absolutne must-have każdej osoby, która cierpi na zespół jelita drażliwego lub inne chory związane z układem pokarmowym.

Autorka w humorystyczny sposób tłumaczy, w jaki sposób funkcjonują jelita oraz cały układ pokarmowy. Odpowiada na arcyważne pytanie, jak prawidłowo siedzieć na sedesie (pod jej wpływem zakupiłam  odpowiedni podnóżek. :D). Sporo miejsca poświęca kupie. ;] Opisuje też niektóre choroby związane z jelitami takimi jak nietolerancje, nadwrażliwość i alergie. Sporo miejsca poświęcone jest florze bakteryjnej.

Wszystkie informacje poparte są badaniami i wiedzą autorki, która jest najprawdziwszym naukowcem, a nie wytworem internetów! ;P

Książka została wydana jakiś czas temu, więc brakuje pewnych informacji (choćby o diecie Low FODMAP), ale i tak koniecznie powinniście ją przeczytać, a możecie ją kupić w księgarni, z której sama korzystam, czyli na taniejksiążce.pl

Mercedes Blaser – Milk power

Mój najnowszy nabytek.

Jeśli kupowanie gotowego mleka roślinnego w sklepach bardzo obciąża Wasz budżet lub po prostu chcecie w pełni kontrolować skład wypijanych przez Was napojów możecie sięgnąć po tą książkę.

Książka jest małym kompendium wytwarzania wszelkich rodzajów mleka roślinnego w domowych warunkach. Zawiera przepisy na mleko bazowe, “podkręcone” rodzaje mleka oraz przepisy na potrawy z użyciem takiego mleka.

Szczerze ostrzegam, że osoba na diecie Low FODMAP wykorzysta tylko część przepisów, ponieważ większość rodzajów mleka nie została jeszcze przebadana, albo jest niedozwolona… W dobie Internetu znajdziecie także podstawowe przepisy na mleko typu migdałowe czy ryżowe na darmowych blogach, bez wydawania złotówki.

Jeśli jednak jesteście już w III fazie i chcielibyście wypróbować i przetestować nowe rodzaje produktów, tak aby wzbogacić swój jadłospis, możecie wpisać tą książkę na listę prezentów. ;]

Dowiecie się z niej, jak zrobić tak nietypowe rodzaje mleka jak mleko z chia, mleko gryczane, mleko z łubinu czy pestek dyni.

Książkę “Milk power możecie kupić” w księgarni taniaksiążka.pl.

Mireille Guiliano – Francuzki nie tyją

Polecałam już tą książkę w moim wpisie o zdrowym podejściu do odżywiania i diet.

Myślę, że przyda się nie tylko osobom nieustannie próbującym się odchudzić, ale także osobom na diecie Low FODMAP, Autorka przypomina nam, czym jest przyjemność z jedzenia i promuje zdrowy rozsądek w odniesieniu do odżywiania.

Życie osób chorych na ZJD, co zrozumiałe, kręci się wokół jedzenia. Takie podejście może przerodzić się w niezdrową fiksację, o której wielokrotnie pisałam. Takie zafiksowanie na jedzeniu może powodować dodatkowy stres i wzmagać objawy ZJD, nawet na diecie Low FODMAP.

Książkę czyta się bardzo przyjemnie, choć zdecydowana większość podanych w niej przepisów jest nieodpowiednia na diecie Low FODMAP. W szczególności magiczna zupa z porów! ;]

Lubię tą książkę szczególnie za jej specyficzną atmosferę. Czytanie jej po raz kolejny mocno mnie wycisza i pozytywnie nastraja. Idealna lektura na świąteczne dni.

Gdybyście zdecydowali się ją kupić, znajdziecie ją także w księgarni taniaksiążka.pl.

2. Przybory do pieczenia własnego chleba

Ja piekę chleb w najprostszej foremce-keksówce za kilkanaście złotych, która kupiłam przypadkiem w Biedronce. Taka foremka “daje radę”, ale kromki wychodzą niewielkie i niespecjalnie przypominające tradycyjną pajdę chleba.

Jeśli jednak często pieczecie chleb Low FODMAP i chcielibyście robić to w naprawdę wypasionej foremce, możecie poprosić Mikołaja o dobrze wykonaną foremkę silikonową lub metalową z nieprzywierająca powłoką.

prezenty bożonarodzeniowe

3. Odstresowywacze

Skoro stres może powodować lub potęgować objawy zespołu jelita drażliwego, to powinniśmy obniżać jego poziom tak często, jak się da. Na szczęście na rynku jest wiele produktów, które mogą posłużyć za prezenty bożonarodzeniowe dla zestresowanego chorego:

  1. kolorowanki antystresowe dla dorosłych
  2. puzzle
  3. muzyka relaksacyjna
  4. bon na masaż
  5. bilet do kina
  6. relaksujące świece zapachowe.

4. Pojemniki na żywności

Nie wyobrażam sobie przestrzegania diety Low FODMAP bez pojemników na żywność. Mam ich całą, wielką szufladę.

Podobnie jak w przypadku foremki na chleb większość z nich kupiłam w Biedronce, ale mam też kilka droższych pudełek lunchowych (lunch-boxów). Bardzo dobrze się sprawdzają, choć czasami po prostu jadę do pracy z zupą w najzwyklejszym słoiku. ;] No, ale skoro są święta, warto poprosić Mikołaja o profesjonalny zestaw pudełek.

prezenty bożonarodzeniowe

5. Jedzenie – koszyk ze słodkościami lub kosz prezentowy

Możecie poprosić najbliższych o pomoc przy wyposażeniu kuchni Low FODMAP lub dogodzeniu Waszym wyrafinowanym gustom. ;] Fajnym pomysłem na prezent jest własnoręcznie przygotowany koszyk prezentowy. Do takiego koszyka można włożyć:

  1. drogie sery
  2. dobre wino
  3. aromatyzowane oliwy (zwłaszcza czosnkową i cebulową)
  4. ekskluzywną gorzką czekoladę
  5. aromatyzowaną zieloną herbatę albo inną dozwoloną.

Jeszcze większą radość może sprawić kosz z własnoręcznie przygotowanymi słodyczami Low FODMAP, w którym znajdą się:

Teraz tylko musicie zostawić otwartą stronę w przeglądarce, tak aby mógł ją zobaczyć Święty Mikołaj. ;P

Jak się Wam podobają moje propozycję? 😉 Jakie prezenty bożonarodzeniowe chcielibyście znaleźć pod choinką?