Lepsze jest wrogiem dobrego. Często piję soki warzywne i smoothies, dzięki czemu odkryłam, że nie zawsze sprawdza się wymyślna lista składników. Czasami te najprostsze przepisy są najlepsze. Dziś podzielę się z Wami przepisem na orzeźwiający koktajl szpinkowo-bananowy. :]

Jak polubić szpinak?

Uwielbiam szpinak w każdej postaci: gotowanej, w sałatce, w smoothie, burgerach lub curry. Trzeba go tylko dobrze przyrządzić.

Jeśli na widok szpinaku robi Wam się słabo, powinniście przygotować sobie koktajl szpinkawo-bananowy! :] Z uwagi na dodatek cytryny i imbiru jest bardzo orzeźwiający i bardzo zdrowy.

Szpinak zawiera beta-karoten, witaminę C, luteinę, magnez oraz dobrze przyswajalne żelazo, choć nie w takie ilości, jak kiedyś sądzono. Jeden z naukowców źle postawić przecinek i wypromował szpinak jako świetne źródło tego pierwiastka. ;] To się nazywa wtopa! ;P

Cytryna to dobre źródło beta-karotenu, witamin z grupy B, E, potasu, magnezu, sodu i żelaza.

Imbir… O! Imbir to prawdziwy naturalny lek. Ułatwia trawienie, leczy przeziębienia, działa przeciwobrzękowo, obniża poziom cukru we krwi. Zawiera też antyoksydanty, które walczą z wolnymi rodnikami.

*Zastrzeżenia Low FODMAP

Wszystkie produkty użyte do przygotowania koktajlu będą Low FODMAP, pod warunkiem, że będziecie uważać na porcje.

Banany niedojrzałe są dozwolone w ilości 100 g, starajcie się nie jeść więcej niż 125 g (tyle waży przeciętny duży banan).

Dodając szpinak pamiętajcie, żeby nie przekroczyć porcji 140 g z uwagi na zawartość fruktanów – ilość 40-50 g powinna być dobrze tolerowana.

Imbir i sok z cytryny są całkowicie bezpieczne. Podobnie syrop klonowy.

Czemu koktajl szpinakowo-bananowy może zaszkodzić?

Jak widzicie wszystkie składniki koktajlu są Low FODMAP. Czemu więc może on zaszkodzić niektórym z Was?

Koktajl zawiera sporo błonnika nierozpuszczalnego (szpinak i banany) oraz rozpuszczalnego (banany). Więcej na ten temat możecie przeczytać w wpisie o błonniku.

Problematyczne mogą być także banany, nawet jeśli nie przekraczacie dozwolonej porcji.

Przygotowując koktajl otrzymacie sporą szklankę koktajlu z dużą ilością błonnika i surowizny. W zespole jelita drażliwego poleca się jedzenie mniejszych porcji. Spróbujcie podzielić się koktajlem z domownikami, tak aby zmniejszyć wielkość porcji.

 

Orzeźwiający koktajl szpinakowo-bananowy

Orzeźwiający koktajl szpinakowo-bananowy

Składniki

  • garść szpinaku
  • 1 niezbyt dojrzały banan
  • 1/2 łyżeczki startego świeżego imbiru
  • 1 szklanka wody
  • sok z 1/2 cytryny
  • (ewentualnie) łyżeczka syropu klonowego

Sposób przygotowania

  1. Wszystkie składniki miksujemy razem blenderem do uzyskania gładkiego koktajlu.
https://www.fodmap.pl/orzezwiajacy-koktajl-szpinakowo-bananowy/