Jak się świetnie bawić w Sylwestra z zespołem jelita nadwrażliwego


Życie wolne od ZJN / poniedziałek, 28 grudnia, 2015

Przyznaję, że mój wpis o Bożym Narodzeniu był nieco spóźniony, ale mam nadzieję, że za rok będzie bardzo pomocny. ;] Sylwester i zabawa noworoczna dopiero przed nami, dlatego chciałam się z Wami podzielić kilkoma radami, jak świetnie się bawić w Sylwestra (i w czasie każdej innej imprezy), nawet gdy chorujecie na zespół jelita nadwrażliwego.

Moi znajomi już wiedzą, że jestem “trudnym gościem” – niewiele jem i piję. Nie oznacza to, że źle się bawię. Wręcz przeciwnie, imprezowanie stało się o wiele przyjemniejsze, gdy zabawy nie psują mi objawy ZJN. Jestem bardziej zrelaksowana, nawet jeśli nie mogę zjeść chipsów czy ciasta, które upiekł gospodarz.

Zespół jelita nadwrażliwego nie musi zepsuć Wam zabawy w Sylwestra…

… ani żadnej innej zabawy karnawałowej czy imprezy. Wystarczy się dobrze przygotować i przestrzegać kilku zasad, które przedstawiam poniżej.

  1. Przygotowanie do Sylwestra

Jeśli sami urządzacie zabawę sylwestrową możecie wybrać takie dania, które będą zarówno smakowały Waszym gościom, jak i będą miały niską zawartość FODMAP. Ja czasami przygotowuję przysmaki tylko z myślą o moich znajomych, wiedząc, że nie będę mogła ich potem spróbować np. ciasta. Przy innej okazji przyrządzam dla gości wyłącznie dania Low FODMAP, bo czemu miałyby one nie smakować zdrowym osobom? Najczęściej przygotowuję jednak bardziej urozmaicone menu – dla każdego coś dobrego.

W przypadku, gdy Sylwestra spędzacie poza domem, macie mniejszy wpływ na menu. Nie oznacza to jednak, że nie możecie skontaktować się wcześniej z gospodarzem imprezy i wyjaśnić mu, jakich potraw nie możecie jeść. Jeśli to bliska Wam osoba, z pewnością przygotuje specjalnie dla Was jakieś danie Low FODMAP.

Bardzo często goście przynoszą własne dania na proszone imprezy – zaproponujcie, że przygotujecie jakąś potrawę z niską zawartością FODMAP, która będzie smakować także innym biesiadnikom. Nawet jeśli to tylko spotkanie przy piwie, możecie zaproponować, że kupicie prażynki ziemniaczane lub orzechowe chrupki kukurydziane, zamiast chipsów z cebulką. Więcej przykładów potraw Low FODMAP podaję w kolejnym punkcie.

Czasami impreza, na którą zostaliście zaproszeni, ma bardziej formalny charakter, a Wy nie znacie gospodarza zbyt dobrze. A może po prostu nie chcecie robić nikomu kłopotu lub nie lubicie opowiadać znajomym o problemach zdrowotnych? W takim przypadku rozwiązaniem pozostaje zjedzenie porządnego posiłku Low FODMAP przed wyjściem na imprezę. Nie czując głodu podczas imprezy będziecie mogli skoncentrować się na rozmowie i zabawie zamiast na podjadaniu. ;]

2. Co można zjeść w czasie Sylwestra?

Możliwości jest naprawdę wiele, wystarczy zmodyfikować tradycyjne przepisy karnawałowe:

  • tartinki i kanapki z chleba bezglutenowego z serem, wędliną lub wędzonym łososiem i dozwolonymi warzywami (papryką, ogórkiem, pomidorem)
  • bliny gryczane z łososiem i bezlaktozowym jogurtem greckim
  • przekąski z ogórka i łososia z serkiem bezlaktozowym lub bezlaktozowym jogurtem greckim
  • leczo z warzywami bez czosnku i cebuli z chlebem bezglutenowym do przegryzienia
  • dowolne tosty na chlebie bezglutenowym z dozwolonymi warzywami, serem i wędliną
  • sałatka z mozzarelli i pomidorów
  • chrupki kukurydziane o smaku orzechowym
  • prażynki ziemniaczane
  • mieszanka orzechowa z dozwolonych orzechów z żurawiną
  • koreczki z serem, wędliną i dozwolonymi warzywami (np. papryką) i winogronami
  • cienki wafle ryżowe, kukurydziane, jaglane
  • popcorn
  • świeże dozwolone owoce typu winogrona i banany

Na jednej z imprez wymiotłam pół talerza z koreczkami. ;] Gospodarz dodatkowo zaopatrzył się w wafle ryżowe. Skończyło się na tym, że także inni goście opychali się waflami.

3. Co pić w Sylwestra?

zabawawsylwestra

Planując menu sylwestrowe nie możemy zapomnieć o napojach. Alkohol może podrażniać jelita, dlatego lepiej nie przesadzać z napojami wyskokowymi, gdy choruje się na zespół jelita nadwrażliwego.

W czasie fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP dopuszczalne jest picie:

  • 1 piwa (jeśli to piwo smakowe sprawdźcie, czy nie zawiera niedozwolonych dodatków takich jak syrop glukozowo-fruktozowy czy sok jabłkowy)
  • ginu, wódki, whisky
  • wina.

Nie powinno się spożywać napojów gazowanych. Są niezdrowe i zwykle zawierają niedozwolone słodziki lub syrop glukozowo-fruktozowy. Soki owocowe może i są zdrowe, ale zakazane są podczas fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP (za wyjątkiem soku żurawinowego). Jeśli nie przeszliście już tego etapu diety i nie wiecie jeszcze, jakie soki Wam szkodzą, zastąpcie je wodą z cytryną lub limonką.

Na alkohol powinniście szczególnie uważać, gdy wiecie, że menu zawiera potrawy z wysoką zawartością FODMAP. Połączenie napojów wyskokowych z FODMAP może zakończyć się podrażnionymi jelitami. A po co psuć sobie zabawę?

4. Było wspaniale… Co teraz?

Mama nadzieję, że może porady Wam pomogły i zabawa sylwestrowa udała się znakomicie – bez żadnych nieprzyjemnych niespodzianek.

Przed nami jeszcze karnawał… A po karnawale zabawa przecież się nie kończy. :]

Po imprezie, zwłaszcza zakrapianej alkoholem, jelita potrzebują spokoju i unormowanego rytmu dnia. Im szybciej wrócicie do normalnego sposobu żywienia, tym lepiej. Jeśli piję w weekend, odpuszczam sobie wino do obiadu w tygodniu.

W przypadku gdy zaszaleliście i jelita zaczęły protestować, możecie wrócić na kilka dni do fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP – nawet jeśli już dawno ją zakończyliście. Wasz układ pokarmowy odpocznie i będzie miał czas, aby pozbyć się nadmiaru FODMAP z organizmu.

Na zakończenie…

życzę Wam szampańskiej zabawy sylwestrowej i wielu imprez w nadchodzących Nowym Roku  bez objawów zespołu jelita nadwrażliwego. 😀

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *