FODMAP po polsku

Życie bez zespołu jelita drażliwego

Month: Maj 2016

Fruktany – reintrodukcja cz. 1

Przechodzimy do najtrudniejszego w mojej ocenie etapu – reintrodukcji oligosacharydów. W dzisiejszym poście opiszę szczegółowo, jak wprowadzić ponownie do diety fruktany.

Czytaj dalej

Czemu nie wolno przedłużać fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP?

Badania wykazały, że u 75% chorych na zespół jelita drażliwego stosowanie diety eliminacyjnej Low FODMAP doprowadziło do zauważalnej poprawy stanu zdrowia. Czemu więc nie wolno kontynuować diety, która przynosi tak dobre rezultaty? Czemu faza eliminacyjna powinna trwać 2-6 tygodni? Czemu nie wolno przedłużać fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP w nieskończoność?

Czytaj dalej

Czemu diety nie działają

To nie będzie kolejny wpis, jakich jest pełno w Internecie. Nie będzie zawierał porad typu “jedz więcej/mniej posiłków”, “nie jedz po 18:00”, “dokładnie kontroluj większość porcji” lub “zbadaj hormony”. W oparciu o moje własne ponad 10-letnie doświadczenie z dietami chcę wyjaśnić Wam przyczyny, czemu diety nie działają w zdecydowanej większości przypadków.

Czytaj dalej

Faza II – wprowadzanie laktozy

Wykluczenie laktozy z diety było dla mnie pierwszy krokiem do opanowania objawów zespołu jelita drażliwego. Kupiłam książkę na temat nietolerancji laktozy i wyeliminowałam z mojego menu wszystkie produkty mleczne z dużą zawartością laktozy. Po 2 tygodniach czułam się zauważalnie lepiej. Objawy nadal występowały ale z mniejszą intensywnością. Wiedziałam już, że laktoza to dobry trop, który ostatecznie zaprowadził mnie do diety Low FODMAP.

Czytaj dalej

Grillowanie na diecie Low FODMAP

Majówka trwa w najlepsze, choć pogoda trochę nam nie dopisuje. W ostatnich latach pojawiła się w Polsce “nowa świecka tradycja” nierozerwalnie związana z weekendem majowym, a mianowicie grillowanie. ;]

Kocham grillowanie! Uwielbiam tą atmosferę ciepłych dni lub wieczorów spędzanych na świeżym powietrzu ze znajomymi, luz i swobodę. Jedzenie nie odgrywa dla mnie tak ważnej roli, ale zawsze lubiłam zjeść grillowaną kiełbaskę.

Po przejściu na dietę Low FODMAP musiałam zmienić swoje nawyki również w odniesieniu do grillowania. W dzisiejszym poście postaram się pokazać Wam, że grillowanie na diecie Low FODMAP jest możliwe, a dieta wcale nie musi pozbawić Was przyjemności, jaką daje nadchodzący sezon grillowy.

Czytaj dalej

© 2017 FODMAP po polsku

Theme by Anders NorenUp ↑