FODMAP po polsku

Życie bez zespołu jelita drażliwego

Month: Grudzień 2015

Jak się świetnie bawić w Sylwestra z zespołem jelita nadwrażliwego

Przyznaję, że mój wpis o Bożym Narodzeniu był nieco spóźniony, ale mam nadzieję, że za rok będzie bardzo pomocny. ;] Sylwester i zabawa noworoczna dopiero przed nami, dlatego chciałam się z Wami podzielić kilkoma radami, jak świetnie się bawić w Sylwestra (i w czasie każdej innej imprezy), nawet gdy chorujecie na zespół jelita nadwrażliwego.

Czytaj dalej

Boże Narodzenie i zespół jelita nadwrażliwego

Powiedzmy sobie szczerze, Boże Narodzenie to nie najlepszy czas na rozpoczynanie jakichkolwiek diet, zwłaszcza eliminacyjnych.

Czytaj dalej

Jadłospis Low FODMAP – jeden dzień z życia

Przedstawiłam już w teorii podstawowe zasady fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP. Teraz pora pokazać Wam, jak działają w praktyce. Dzisiejszy post opisuje szczegółowo jadłospis Low FODMAP, z którego sama nie raz korzystałam.

Czytaj dalej

Zasady fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP

Zasady fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP są proste jak drut. ;] Chciałbym jednak podsumować moje poprzednie posty, tak aby nie było wątpliwości, o co chodzi.

Czytaj dalej

Lista produktów Low FODMAP

Przygotowałam dla Was listę produktów Low FODMAP, po które można spokojnie sięgać w każdej chwili – są to te produkty, które nie zawierają FODMAP albo zawierają na tyle niewielkie ilości FODMAP, że nie zakłócają pracy naszych jelit.

Listę można sobie wydrukować, tak aby mieć ją zawsze pod ręką podczas zakupów czy planowania posiłków.

Lista produktów Low FODMAP została opracowana w oparciu o informacje zawarte w aplikacji Monash University, do której zakupu gorąco zachęcam. Zawiera ona bowiem dużo więcej szczegółowych informacji, w szczególności odnośnie grup FODMAP występujących lub nie w każdym z przebadanych produktów.

Obecnie aplikacja dostępna jest na urządzenia działające na systemie Android lub iOS. Kosztuje ok. 30 zł.

Legenda do listy znajduje się na końcu tego artykułu.

Lista produktów dozwolonych 2.9

W przypadku, gdy zauważyliście jakiś błąd lub nieścisłość, proszę o bezpośredni kontakt mailowy. Staram się dość szybko poprawiać błędy, które mi zgłaszacie.

Aktualizacje listy produktów Low FODMAP

Lista jest aktualizowana, ponieważ po pierwsze pojawiają się na niej nowe produkty, a po drugie – niektóre produkty zostały ponownie przebadane i zmieniono ich dozwolone ilości.

Poniżej przedstawiam listę dotychczasowych aktualizacji. Jeśli nie macie aplikacji MU, zachęcam do regularnego odwiedzania tej strony. Postaram się sprawdzać i aktualizować listę przynajmniej 1 raz w miesiącu.

aktualizacja 07.06.2016 – dodano: mleko ryżowe, mleko z konopi

aktualizacja 04.09.2016 – uszczegółowiono – płatki owsiane, pasta z tamaryndy

aktualizacja 09.01.2017 – dodano: czekolada, sos sojowy, stewia, galaretki, ogórki w occie

aktualizacja 31.01.2017 – dodano: makaron pszenny i orkiszowy gotowany, płatki kukurydziane bezglutenowe

aktualizacja 21.02.2017 – poprawiono: kasza gryczana

aktualizacja 09.06.2017 – poprawiono: kapusta, dodano kapusta pekińska

aktualizacja 10.09.2017 – poprawiono: banany, kapusta pekińska, koper włoski, bakłażan i inne warzywa

Sałatka z roszponką, gorgonzolą i pomidorkami

Bardzo często najprostsze rozwiązania okazują się być najlepsze, a sałatka z roszponką jest ucieleśnieniem tej idei. :]

Czytaj dalej

Jak się przygotować do fazy eliminacyjnej

We wprowadzeniu do diety Low FODMAP napisałam, że do fazy eliminacyjnej przeszłam z marszu, bez żadnego przygotowania.  Z perspektywy czasu nie polecam takiego podejścia, ponieważ zwiększa ryzyko, że nasze próby zakończą się niepowodzeniem.

Czytaj dalej

Jak wyeliminować objawy zespołu jelita drażliwego

15 lat temu moje życie zmieniło się diametralnie -pojawiły się pierwsze objawy zespołu jelita drażliwego (ZJD). Jeśli czytasz te słowa, prawdopodobnie wiesz, jak trudne może być codzienne funkcjonowanie z ZJD. Nie jest to choroba prowadząca do niepełnosprawności, nie stanowi też zagrożenia życia. Osoby cierpiące na ZJD pracują, zakładają rodziny, sprawiają wrażenie zwyczajnych, normalnie funkcjonujących ludzi. Tylko oni wiedzą, jak męcząca to przypadłość, jak zmienia codzienny rytm dnia i jak niszczy nieustanną obecnością.

Czytaj dalej

Co to jest FODMAP?

FODMAP to skrót, który został pierwszy raz użyty przez naukowców australijskiego Monash University. Odkryli oni, że pewne rodzaje węglowodanów są odpowiedzialne za pojawianie się objawów zespołu jelita drażliwego (ZJD), zwanego także zespołem jelita nadwrażliwego.

Czytaj dalej

© 2017 FODMAP po polsku

Theme by Anders NorenUp ↑