FODMAP po polsku

Życie bez zespołu jelita drażliwego

Kurczak z oliwkami i papryką

Mogę się założyć, że nie tylko ja mam ten problem. Przychodzicie z pracy, zmęczeni i głodni. Na myśl o staniu w kuchni, siekaniu, mieszaniu i gotowaniu robi Wam się słabo. Chcecie zjeść jak najszybciej, wkładając jak najmniej wysiłku w przygotowanie obiadu. Kurczak z oliwkami i papryką może być Waszym wybawieniem. :]

Czytaj dalej

Czy to zatrucie pokarmowe czy ZJD?

W poprzednim roku wyjeżdżając na wakacje zmuszona zostałam do porzucenia na jakiś czas dietę Low FODMAP. W trakcie urlopu czułam się całkiem nieźle. Powróciły tylko niektóre objawy. Zdecydowanie gorzej poczułam się po powrocie do pracy. Nie wiedziałam, co się dzieje. Przecież po kilku dniach stosowania diety powinna nadejść poprawa. Okazało się, że to było zatrucie pokarmowe…

Czytaj dalej

Czy słodycze Low FODMAP istnieją?

Po reakcji na moim profilu fb widać, że na ten post czekało wielu czytelników… ;] Dieta Low FODMAP nie jest sposobem na schudnięcie, ale dietą leczniczą. Słodycze Low FODMAP są dopuszczalne! Nie oznacza to niestety, że można jeść wszystko, na co ma się ochotę…

Czytaj dalej

Nietolerancje pokarmowe cz. 1

Często dostaję wiadomości od zdezorientowanych czytelników, którzy twierdzą, że szkodzą im produkty uznane za Low FODMAP. Czasami po przeprowadzeniu ponownych badań okazuje się , że dany produkt faktycznie jest  niedozwolony (ostatni przykład to dojrzałe banany). Ale co z pomidorami, ananasami, serem pleśniowym czy bakłażanem? Odpowiedzią mogą być nietolerancje pokarmowe.

Czytaj dalej

Czynniki podrażniające jelita

Stosujecie się od dłuższego czasu do zasad diety Low FODMAP, ale nadal nie czujecie poprawy? Być może w Waszym menu pojawiają się regularnie czynniki podrażniające jelita, które pogarszają Wasz stan mimo stosowania diety.

Na jakie czynniki podrażniające jelita powinniście zwracać uwagę komponując Wasz jadłospis? Kiedy i jak ich unikać? Na te pytania postaram się odpowiedzieć w dzisiejszym poście.

Czytaj dalej

Jak czytać etykiety na diecie Low FODMAP?

Wiele produktów niedozwolonych na diecie Low FODMAP jest dodawanych do gotowej żywności celem poprawienia ich struktury i smaku. W dzisiejszym wpisie chciałabym pokazać Wam, jak czytać etykiety, aby przypadkiem nie zjeść czegoś, co wywoła objawy zespołu jelita drażliwego.

Czytaj dalej

Jakie zioła i przyprawy są Low FODMAP?

W czasie stosowania zasad fazy eliminacyjnej diety Low FODMAP wykluczone jest stosowanie cebuli i czosnku – podstawy większości dań, które na co dzień przygotowujemy. Nie oznacza to jednak, że potrawy Low FODMAP muszą być mdłe w smaku. Wręcz przeciwnie! Wystarczy wiedzieć, jakie zioła i przyprawy są Low FODMAP. :]

Czytaj dalej

Muffiny Low FODMAP z papryką

Jeśli śledzicie mój profil na Instagramie wiecie, że od pewnego czasu eksperymentuję w kuchni, starając się upiec jak najlepsze muffiny Low FODMAP.

Czytaj dalej

Lista produktów High FODMAP

Od dłuższego czasu możecie pobrać listę produktów dozwolonych w PDF. Na Waszą prośbę przygotowałam także listę produktów niedozwolonych.

Lista produktów High FODMP zawiera tylko te produkty, których nawet w małych ilościach zawierają przynajmniej 1 rodzaj FODMAP (a często nawet dwa). Z tego względu należy wykluczyć je z jadłospisu podczas stosowania zasad fazy eliminacyjnej.

Na szczęście jest ona zdecydowanie krótsza niż lista produktów dozwolonych. :]

Lista produktów High FODMAP (02.05.2017)

Jak wprowadzić do diety nieprzetestowane produkty?

Bardzo często pytacie mnie o jakiś konkretny produkt, którego nie znaleźliście na liście produktów dozwolonych… Często odpisuję, że nie mogę odpowiedzieć na takie pytanie, bo dany pokarm nie został jeszcze przebadany przez naukowców pod kątem zawartości FODMAP. Nie oznacza to jednak, że nieprzetestowane produkty nie mogą zostać wprowadzone do Waszego menu.

W dzisiejszym poście wyjaśnię Wam, jak to bezpiecznie zrobić.

Czytaj dalej

« Older posts

© 2017 FODMAP po polsku

Theme by Anders NorenUp ↑